آموزش شروع به کار در دو نرم افزار پروتئوس و کد ویژن

آموزش شروع به کار در دو نرم افزار پروتئوس و کد ویژن

آموزش شروع به کار در دو نرم افزار پروتئوس و کد ویژن

معرفی کلی نرم افزار Proteus

پروتئوس ( Proteus ) نرم‌افزاری برای شبیه سازی مدارات الکترونیک ، بخصوص مدارات مبتنی بر میکروکنترلر  می باشد . اصلی ترین کار این نرم افزار شبیه سازی است اما قابل استفاده برای کشیدن بردهای PCB هم بوده و برای این کار هم محیطی مجزا در نظر گرفته شده . کتابخانه های بسیاری از قطعات الکترونیک جهت طراحی و شبیه سازی مدارات الکترونیکی در این نرم افزار موجود است . این نرم افزار محصول شرکت Lab center Electronics می باشد.

کاربردهای این نرم افزار عبارتند از :

  • شبیه سازی مدارات آنالوگ و دیجیتال
  • تست و آنالیز مدارات با استفاده از ابزار اندازه گیری مجازی مانند اسیلوسکوپ ، مولتی متر ، فانکشن ژنراتور و….
  • شبیه سازی تقریبا اکثر مدارات با میکرو کنترلرهای PIC ، AVR و برخی از میکروکنترلرهای ARM
  • امکان ایجاد و ویرایش قطعات الکترونیکی
  • طراحی بردهای PCB یک تا ۱۶ لایه

 


معرفی کلی نرم افزار CodeVision

کدویژن ( CodeVision AVR ) یک نرم افزار کامپایلر زبان C است که برای برنامه نویسی ، برنامه ریزی ( پروگرام ) و عیب یابی ( debug ) کلیه میکروکنترلرهای AVR می باشد . این نرم افزار که دارای محیط برنامه نویسی توسعه یافته نیز می باشد ، بیشتر به علت تولید کدهای اتوماتیک توسط ساختار CodeWizard ( جادوگر کد ) مشهور شده است . این قابلیت دسترسی راحت به تنظیمات رجیسترهای میکروکنترلرهای AVR را فراهم می کند.

امکاناتی که این نرم افزار فراهم می کند به شرح زیر است :

  • کامپایلر استاندارد زبان C
  • پشتیبانی از تمام میکروکنترلرهای AVR
  • دارای قابلیت تولید خودکار برنامه ( CodeWizard )
  • پشتیبانی از اکثر پروگرامرهای AVR
  • پشتیبانی از ارتباط JTAG برای عیب یابی
  • و …

 


مراحل کلی انجام یک پروژه میکروکنترلری

به طور کلی وقتی که قرار است یک پروژه با میکروکنترلرهای AVR انجام دهید ، بعد از مشخص شدن هدف پروژه و صرفه اقتصادی آن مراحل زیر به وجود می آید :

۱- طراحی سخت افزار : در این مرحله می بایست بر اساس هدف پروژه و شرایط مکانی به کارگیری پروژه، نوع و مقدار تک تک المان های سخت افزار مورد نیاز طراحی و روی کاغذ آورده شود .

۲- طراحی نرم افزار : در این مرحله ابتدا الگوریتم یا فلوچارت مورد نیاز رسم و سپس برنامه نویسی مورد نظر بر اساس آن نوشته می شود .

۳- شبیه سازی : قبل از پیاده سازی عملی ، تست صحت عملکرد مدار در این مرحله توسط نرم افزارهای مناسب ( در اینجا Proteus و CodeVision ) صورت می گیرد .

۴- پیاده سازی : پروگرام کردن میکروکنترلر و بستن مدار مورد نظر روی بردبرد در این مرحله صورت می گیرد .

۵- تست و عیب یابی : با وصل منبع تغذیه به مدار ، تست و عیب یابی مدار در این مرحله صورت می گیرد

۶- تولید ، ارتقا و بهبود : در نهایت بعد از بررسی مدار و اطمینان صحت عملکرد آن ، در این مرحله برای مدار مورد نظر فیبر مدار چاپی ( pcb ) تولید می شود. پشتیبانی پروژه که ارتقا و بهبود عملکرد مدار می باشد ، بعد از تولید پروژه و بازخورد مشتریان بوجود می آید .

 

تذکر : مراحل فوق بسیار مهم هستند و در پروژه های بزرگ میبایست به ترتیب و با دقت انجام گیرد. در این آموزش، مراحل ۱ تا ۳ با مثالی عملی و به صورت گام به گام آموزش داده می شود. 

 


مثال عملی

برنامه ای بنویسید که LED موجود روی PA.0 را ۴ بار در ثانیه به صورت چشمک زن روشن و خاموش کند . سپس آن را در نرم افزار Proteus شبیه سازی کرده و پس از اطمینان از عملکرد صحیح برنامه توسط نرم افزار CodeVision روی میکروکنترلر Atmega32 پیاده سازی نمایید .

حل :

مرحله اول : طراحی سخت افزار خواسته شده

مرحله دوم : طراحی نرم افزار خواسته شده

مرحله سوم : شبیه سازی توسط نرم افزارهای Proteus و CodeVision

در این مرحله همیشه ابتدا به نرم افزار پروتئوس مراجعه کرده و سخت افزار طراحی شده را رسم می نماییم . سپس به نرم افزار کدویژن مراجعه کرده و نرم افزار مربوطه را کامپایل و می سازیم ( Build ) . سپس برنامه ساخته شده توسط کدویژن را در نرم افزار پروتئوس اضافه ( add ) می کنیم و مدار را شبیه سازی ( Run ) می کنیم . در صورت جواب گرفتن در این مرحله به مرحله پیاده سازی خواهیم رفت .

 


شروع به کار با نرم افزار پروتئوس

پس از نصب نرم افزار بر روی آیکون آن در صفحه دسکتاپ کلیک کرده تا نرم افزار باز شود . زمانی که نرم افزار باز شد با پنجره شکل زیر مواجه می شوید . در این مرحله بر روی آیکون آبی رنگ ISIS موجود در نوار ابزار بالایی که در شکل زیر نیز مشخص شده است ، کلیک کنید تا Schematic capture برای رسم مدار باز شود .

برای انتخاب المان های مداری باید روی آیکون P کلیک کنید تا صفحه جدیدی بنام Pick Devices باز شود .

در این صفحه هر المانی نیاز داشته باشید را تایپ کرده و سپس روی نام قطعه دابل کلیک می کنید تا قابل استفاده گردد . برای این مثال یک Atmega32 و یک led نیاز داریم . آنها را تایپ کرده و روی نام آنها دابل کلیک کرده و در نهایت پنجره Pick Devices را با کلیک بر روی Ok می بندیم . 

مشاهده می کنید زیر آیکون P قطعاتی که انتخاب کرده بودیم آورده شده است . با کلیک بر روی آنها میکرو و LED را درون کادر آبی رنگ صفحه اصلی در محل مناسب خود قرار داده و مدار را تکمیل می کنیم . به یک زمین ( Ground ) نیز احتیاج داریم که آن را با کلیک بر روی آیکون Terminals Mode موجود در نوار ابزار سمت چپ و سپس کلیک بر روی GROUND انتخاب کرده و در جای مناسب خود قرار می دهیم .

در نهایت نوبت به سیم کشی مدار می رسد . زمانی که نشانگر ماوس را در محل سیم کشی روی پایه(پین) های LED یا میکروکنترلر می برید ، مداد سبز رنگی ظاهر می شود ، در همین حال کلیک کنید و سیم کشی مدار را تکمیل نمایید .

بعد از تکمیل مدار آن را از منوی File و گزینه Save با نام مناسب در یک پوشه جدید ذخیره نمایید. برای اینکه برنامه را بتوان بر روی آی سی ریخته و سپس اجرا کرد میبایست ابتدا باید فایلی که از نرم افزار CodeVision تولید می شود را داشته باشیم . بنابراین در این مرحله به سراغ نرم افزار کد ویژن رفته و پس از نوشتن برنامه برای شبیه سازی عملکرد مدار باز خواهیم گشت .

 


شروع به کار با نرم افزار CodeVision AVR

پس از نصب و اجرای این نرم افزار برای شروع پروژه ی جدید باید مراحل زیر با دقت و به ترتیب طی شود :

۱- ابتدا ممکن است آخرین پروژه ای که کار کرده اید باز باشد آن را از مسیر File و سپس Close All ببندید .

۲- از منوی File گزینه New را انتخاب کرده و سپس در پنجره باز شده ، Source را انتخاب و Ok کنید.

۳- فایل untitled.c باز می شود . در این مرحله می بایست از منوی File و سپس Save as آن را با نام مناسب در همان پوشه ای که فایل پروتئوس قرار دارد ، ذخیره کنید.

۴- از منوی File گزینه New را دوباره انتخاب کرده اما این بار در پنجره باز شده ، Project را انتخاب و  Ok کنید.

۵- پنجره ای مبنی بر اینکه آیا می خواهید از CodeWizard استفاده کنید یا خیر ؟ باز می شود آن را No کنید.

۶- پنجره Project Configure باز می شود که در این مرحله می بایست فایل ذخیره شده با پسوند .C در مرحله ۳ را با زدن دکمه Add به پروژه اضافه نمود .

۷- در این مرحله به سربرگ C Compiler رفته و در قسمت Chip نوع چیپ را روی Atmega32 قرار می دهیم و در قسمت Clock فرکانس کلاک را روی فرکانس کاری میکرو تنظیم می کنیم ( برای atmega32 کلاک در حالت default روی ۱MHZ باید قرار گیرد ) . در نهایت پنجره Project Configure را Ok کرده و کار پروژه جدید پایان می یابد .

 

* پروژه جدید ساخته شده است حالا باید برنامه دلخواه به زبان C را در این مرحله نوشت . پس در اینجا برنامه نوشته شده مثال شماره ۱ را تایپ می کنیم . بعد از نوشتن برنامه در محیط کدویژن می بایست از منوی Project گزینه Build را انتخاب کنید تا برنامه کامپایل و ساخته شود . در صورت بروز error باید ابتدا آنها را برطرف کرده تا برنامه ساخته شود . ساخت برنامه بدین معنی است که فایلی با پسوند Hex ساخته میشود که این فایل به زبان میکرو است و میتوان آن را روی میکرو پروگرام کرد یا برای شبیه سازی در proteus به کار برد .

حال نوبت به شبیه سازی پروژه در پروتئوس می رسد.

برای شبیه سازی دوباره به نرم افزار پروتئوس باز می گردیم . در نرم افزار Proteus ، روی میکروکنترلر دابل کلیک کرده تا پنجره Edit Component باز شود. در این پنجره در قسمت Program File روی آیکون پوشه ( Browse ) کلیک کنید تا پنجره انتخاب فایل باز شود . حالا میبایست به مسیر برنامه ای که در کدویژن نوشتید بروید و در آنجا داخل پوشه Exe شده و فایل با پسوند Hex را انتخاب کنید .

بعد از انتخاب فایل hex با دیگر تنظیمات کاری نداشته و پنجره Edit Component را و Ok میکنیم . با این کار برنامه نوشته شده به زبان C در نرم افزار کدویژن به داخل آی سی میکروکنترلر در نرم افزار پروتئوس ریخته می شود . حال برای شبیه سازی مدار روی دکمه Play پایین صفحه کلیک کرده تا شبیه سازی آغاز و مدار Run شود . مشاهده می کنید که led هر ثانیه چهار بار روشن و خاموش می شود .

 

 

پایان آموزش

 

 

آکادمی آنلاین learning98.ir دانلود سورس کد پروژه های برنامه نویسی | حل المسائل سی پلاس پلاس و آموزش برنامه نویسی c
آکادمی آنلاین learning98.ir
دانلود سورس کد پروژه های برنامه نویسی | حل المسائل سی پلاس پلاس و آموزش برنامه نویسی c

C++, c++, C, c٬ c plus plus٬ cin٬ clrscr٬ code٬ conio٬ conio.h٬ cout٬ cpp٬ define٬ download٬ file٬ for٬ getch٬ hardware٬ IDE٬ if٬ include٬ Information Technology٬ int٬ int main٬ iostream٬ iostream.h٬ IT٬ main٬ object oriented٬ programming٬ project٬ return٬ Reza Golmezerji٬ software٬ source٬ source code٬ std٬ student٬ university٬ university student٬ using namespace std٬ Visual Studio٬ آموزش٬ آموزش برنامه نویسی٬ آموزش برنامه نویسی سی٬ آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس٬ آموزش کد نویسی٬ آموزش کد نویسی سی٬ آموزش کد نویسی سی پلاس پلاس٬ آموزش گام به گام برنامه نویسی به زبان سی پلاس پلاس در نرم افزار ویژوال استودیو٬ آموزش نصب نرم افزار ویژوال استودیو٬ آی تی٬ ایجاد اولین پروژه برنامه نویسی به زبان سی پلاس پلاس در نرم افزار ویژوال استودیو٬ برنامه نویسی٬ برنامه نویسی پیشرفته٬ برنامه نویسی کامپیوتر٬ پروژه٬ پروژه دانشجویی٬ پروژه دانشگاهی٬ حل المسائل سی پلاس پلاس٬ دانشجو٬ دانشجویان٬ دانشجویی٬ دانشگاه٬ دانلود٬ دانلود نرم افزار٬ دانلود نرم افزار ویژوال استودیو٬ رشته فناوری اطلاعات٬ رشته کامپیوتر٬ رضا گل مزرجی٬ سخت افزار٬ سورس٬ سورس کد٬ سورس کد پروژه های برنامه نویسی رشته کامپیوتر٬ سی٬ سی پلاس پلاس٬ شی گرا٬ شی گرایی٬ فایل٬ فناوری اطلاعات٬ کامپایلر٬ کامپیوتر٬ کد٬ کد نویسی٬ کدنویسی٬ مبانی برنامه نویسی٬ مهندسی٬ مهندسی فناوری اطلاعات٬ مهندسی کامپیوتر٬ نرم افزار٬ ویرایشگر ,C++, c++, C, c٬ c plus plus٬ cin٬ clrscr٬ code٬ conio٬ conio.h٬ cout٬ cpp٬ define٬ download٬ file٬ for٬ getch٬ hardware٬ IDE٬ if٬ include٬ Information Technology٬ int٬ int main٬ iostream٬ iostream.h٬ IT٬ main٬ object oriented٬ programming٬ project٬ return٬ Reza Golmezerji٬ software٬ source٬ source code٬ std٬ student٬ university٬ university student٬ using namespace std٬ Visual Studio٬ آموزش٬ آموزش برنامه نویسی٬ آموزش برنامه نویسی سی٬ آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس٬ آموزش کد نویسی٬ آموزش کد نویسی سی٬ آموزش کد نویسی سی پلاس پلاس٬ آموزش گام به گام برنامه نویسی به زبان سی پلاس پلاس در نرم افزار ویژوال استودیو٬ آموزش نصب نرم افزار ویژوال استودیو٬ آی تی٬ ایجاد اولین پروژه برنامه نویسی به زبان سی پلاس پلاس در نرم افزار ویژوال استودیو٬ برنامه نویسی٬ برنامه نویسی پیشرفته٬ برنامه نویسی کامپیوتر٬ پروژه٬ پروژه دانشجویی٬ پروژه دانشگاهی٬ حل المسائل سی پلاس پلاس٬ دانشجو٬ دانشجویان٬ دانشجویی٬ دانشگاه٬ دانلود٬ دانلود نرم افزار٬ دانلود نرم افزار ویژوال استودیو٬ رشته فناوری اطلاعات٬ رشته کامپیوتر٬ رضا گل مزرجی٬ سخت افزار٬ سورس٬ سورس کد٬ سورس کد پروژه های برنامه نویسی رشته کامپیوتر٬ سی٬ سی پلاس پلاس٬ شی گرا٬ شی گرایی٬ فایل٬ فناوری اطلاعات٬ کامپایلر٬ کامپیوتر٬ کد٬ کد نویسی٬ کدنویسی٬ مبانی برنامه نویسی٬ مهندسی٬ مهندسی فناوری اطلاعات٬ مهندسی کامپیوتر٬ نرم افزار٬ ویرایشگر

http://learning98.ir/ http://freshfile.ir/ http://techexpert.ir/ https://freshfile.sellfile.ir/ http://kishtehransar.ir/ http://golmezerji.ir/ http://kohanzsanat.ir/ http://laserz.ir/ http://panizacademy.ir/ https://cafebazaar.ir/app/ir.techexpert.taeensath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *